Tunne itsesi

’Tunne itsesi’ on Wikipedian mukaan muinaiskreikkalainen aforismi. Olen törmännyt siihen useasti. Kaksi sanaa sisältävät suuren viisauden. Kun tuntee itsensä läpikotaisin, oppii myös tuntemaan muita. Kun tuntee itsensä on vapaampi, kun ei joudu jatkuvasti ristiriitaan tai ainakin tietää paremmin, miten tulee toimia, koska on kosketuksissa itseensä.
Sehän on juuri näin. Kun tunnemme itsemme, ymmärrämme  paremmin esimerkiksi reaktiomme muihin ihmisiin. Ymmärrämme, mitä tunteemme kertovat  meistä itsestä, ei siitä toisesta. Silti usein saatamme keskittyä itsemme sijaan toiseen ihmiseen, vaikka pitäisi tehdä juuri päinvastoin. Minä ainakin tunnustan, että minulle on käynyt näin usein. Vasta viimeisten kahden vuoden aikana olen alkanut kiinnittää asiaan huomiota. Elämäntaito-oppaissahan muistutetaan usein, että toisia ei voi muuttaa, vain omaa suhtautumistaan muihin.

Siispä ensi viikon voimalauseinani olkoon: Tunne itsesi ja keskity omaan polkuusi.

Trendissä bloggaava Sara kirjoitti hienosti uusimmassa postauksessaan muun muassa itsetuntemuksesta. Kun tunnemme itsemme, osamme ottaa huonot fiilikset signaaleina, että jotain pitää muuttaa. Jos siis ahdistaa, se ei välttämättä ole pelkästään huono asia, viisas mielemme se vain pyrkii kertomaan meille, että jokin asia ei ole hyvin ja kaipaa muutosta. Sara pohti kirjoituksessaan myös  maailmankaikkeutta ja energiaa. Me ja kaikki ympärillämme on energiaa. Käykääpä lukaisemassa.

Ihanaa talvista viikkoa.

Avainsanat: ,

2 thoughts on “Tunne itsesi

  1. H sanoo:

    Hauskaa, olen juuri opettanut lukiolaisille Sokratesta ja siinä yhteydessä fraasia ”tunne itsesi” ja nyt se tulee vastaan täällä.

    Minä pidän myös fraasista. Ainoa mitä itse olen joutunut miettimään kyseisen sanaparin kohdalla, miten löytää perimmäinen ”itse”, kun tuntuu, että suurimmat kysymykset joiden parista itsensä kerta toisensa jälkeen löytää (enemmän tai vähemmän tuskastuneena) liittyvät juuri siihen: kuka minä olen, mitä minä haluan.

    Maailmankaikkeuden selittäminen energiaksi on muuten ajatus luonnonfilosofeilta jo kauan ennen Sokratesta. Vähän liian naivia minun makuun, vaikka vertauskuvaksi se kai olikin tarkoitettu 🙂

    Voikaa hyvin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

